Poseta od 76.000 ljudi iz Srbije i inostranstva, vanredno interesovanje domaćih i stranih medija, kao i ugledna imena iz sveta umetnosti koji su posetili Beograd, ukazuju da je izložba ostvarila najvažniji cilj, kaže viša savetnica predsednice vlade za kreativne industrije i turizam, koja predvodi tim platforme “Srbija stvara” Ana Ilić.
“Kultura ima ogroman potencijal da izgradi reputaciju države, privuče investicije, ekonomski, društveni i razvoj turizma. Ovako afirmativno medijsko praćenje izložbe, posebno u svetskim medijima, vredi jednako kao višemilionska marketinška kampanja, a ima dalekosežnije efekte. Isto tako želimo da podržimo sve naše talentovane i uspešne umetnike, naučnike, inovatore koji su u svetu postigli značajne rezultate i koji su već najbolji ambasadori naše zemlje. To je glavni cilj platforme Srbija stvara”, kaže Ilić.
Ilićeva ističe da je posebno važno i to što su u mnogim svetskim medijama osim same izložbe “Čistač” promovisane i mnoge druge umetničke galerije, dizajnerski studiji i prodavnice, kao i kulturna i turistička mesta u Beogradu i Srbiji. Njujork tajms je izložbu stavio na listu 28 najvažnijih u 2019. godini, a Bi-Bi-Si Beograd proglasio jednim od pet najkretivnijih gradova na svetu.
O izložbi su pisali i nemački Dojče vele, Vašington post, Si-En Treveler, Biznis insajder, magazini Vajerd i Forbs, španska agencija E-Fe-E, Ej-Bi-Si njuz, ali i mnoge umetničke publikacije, poput: Artnet, Gugenhajma, Modernizam, Artlend magazina…
U izložbu “Čistač”, koja je trajala je od 21. septembra 2019. do 20. januara 2020. godine, uloženo je 1,3 miliona evra. Od toga je Vlada Republike Srbije, preko Ministarstva kulture i informisanja, izdvojila oko 660.000 evra, dok su ostatak finasirali više od 20 donatora i sponzora. Zbog vioskog nivoa produkcije, samo u tehničku opremu uloženo je 300.000 evra. Važno je istaći da će ta ista oprema ostati u Srbiji na korišćenje kulturnim i umetničkim institucijama.
Muzej savremene umetnosti u Beogradu od prodaje ulaznica i suvenira zaradio je oko 240.000 evra, a upravo zbog subvencija države, a na inicijativu Kabineta predsednice vlade Ane Brnabić, koja je prepoznala važnost ovakve izložbe za celokupnu kulturnu i umetničku scenu Srbije, karte su koštale 600 dinara. Ideja je bila da se pristupačnom cenom omogući što većem broju građana da poseti izložbu.
„Osim što smo našoj publici omogućili da vidi Marinina dela, ova izložba uradila je mnogo više za Srbiju – mesecima se u javnosti polemisalo o umetnosti, svetski mediji prenosili su najpozitivnije utiske iz naše zemlje, mladi umetnici koji su učestvovali u realizaciji izložbe i performansima imali su priliku da se predstave i svojim autorskim delima. Ovo ulaganje se višestruko isplatilo i sada ostaje da smislimo kojim sledećim sličnim događajem ili kreativnim projektom da nastavimo ovaj pozitivan trend”, zaključuje Ana Ilić.