Već skoro dva meseca kultura i umetnost deluju iz virtuelnog prostora. Medijska inauguracija novog direktora Bečke državne opere Bogdana Roščića istovremeno je i vežba u mogućnostima digitalnog spektakla. Planirana analogna pres-konferencija ustupila je mesto izrežiranoj scenskoj neposrednosti.
“Mora se učiniti sve da se ova kuća, ono što je njena suština, dovede do najvišeg scenskog kvaliteta. Sve drugo je – sve drugo”, kaže Roščić.
Nije jednostavan zadatak, ne samo zbog neizvesne sezone zbog više sile. Tu je i pritisak tradicije – Roščić nastavlja liniju velikih muzičkih imena na čelu Bečke državne opere, kao Gustav Maler, Rihard Štraus, Herbert fon Karajan, Lorin Mazel ili Jan Holender. Šta donosi nova sezona?
“Ne radi se o Ginisovoj knjizi rekorda, biti nov ili prvi, neke od stvari su vrlo često igrane, ne samo u ovoj kući, nego na celom svetu: obnovljeno, staro, modernizovano, scenski osveženo. To je jedno. Drugo je da će u narednom funkcionalnom petogodišnjem periodu, svake godine fokus biti na po jednoj produkciji Mocarta, Vagnera i autora s početka 20. veka. Treće se sastoji od niza pojedinačnih projekata – otvoriti kuću za sve, za mladu publiku, za one koji do sada možda uopšte nisu dolazili u operu. Prva sezona donosi i komade koji su daleko od glavnih operskih tokova. Mislim da o komercijalnosti ne treba da razmišljamo, komercijalnost ovde nije presudna”, izjavio je Roščić.
Od Pučinijeve Madam Baterflaj i Verdijeve Travijate, do dva vrhunca iduće sezone – Vagnerovog Parsifala u postavci Kirila Serebrenikova i Ane Netrepko, kao Verdijeve Ledi Magbet. Šta je težište nove uprave: muzika ili scenski izraz?
“Opera je pozorište. Nivo jedne umetničke kuće je nedeljiv. Ne može se uzeti jedan element ukupnog umetničkog izraza i reći sad je to dovoljno! Čuvena izreka Gustava Malera, koju često citiram, jeste da čisti muzički uspesi na jednoj sceni nisu, nažalost, nikakvi uspesi. I zbog toga ne može biti oduzimanja i razdvajanja, jer svaka produkcija, u svakom aspektu mora da radi ka najvišem efektu”, smatra Roščić.
Takav je plan, ali s obzirom na epidemiju, vremena su neizvesna. Malo sreće je svima potrebno, ne samo u teatru. Novom direktoru Bečke opere treba poželeti mnogo uspeha.