Dogodilo se ono što nismo mogli ni da zamislimo: kovid-19 prekinuo je pozorišne predstave, zatvorio muzeje, galerije, bioskope, utihnule su koncertne sale.
U periodu od marta do kraja maja u normalnim uslovima bilo bi izvedeno više od 1.500 predstava, 500 koncerata, književnih tribina, brojni susreti i sve ono što čini kulturni život intenzivnim.
Kultura je u doba pandemije prešla u onlajn sferu. Sada se, pre svega pozorište, vraća na scenu i to otvorenu.
“Kultura je skupoceni avion koji je ostao bez goriva pa je prestao da leti. Zbog toga je potrebna finansijska injekcija, podrška vlade, s druge strane potrebne su mere upućene slobodnim umetnicima”, ističe Nebojša Bradić, reditelj i predsednik “Kreativne Srbije”.
Slobodni umetnici su najviše pogođeni, a njihov status problem je mnogo stariji od korone.
“Mnogo mojih starijih kolega, koji rade honorarno ili paušalno, mislim da su se hvatali za glavu i pitali kada će sledeci put imati nekakve prihode” , kaže Jelena Tjapkin, glumica.
Samostalni umetnici su od Vlade Srbije, neposredno pred kraj same krize, dobili pomoć države kao i preduzetnici, odnosno tri minimalca za tri meseca.
Duže i sistematski rešavaće se njihovi i svi ostali hronični problemi koje je produbila pandemija.
Ana Ilić, savetnica predsednice Vlade, ističe da je mnogo važnije da se reše te dugoročni, odnosno višedecenijski problemi kao što su upravo i finansiranje vaninstitucionalne scene u kulturi i uopšte kreativnom stvaralaštvu.
Jedna od ideja “Kreativne Srtije” je stvaranje Fonda za kulturu. Kao i druga rešenja traži dugi rok. Toliko ćemo čekati i odgovor na pitanje – šta posle korone?